Saturday 29 December 2012

Tips Menulis Entri Blog




1) Tajuk yang simple tapi straight to the point - Tak perlu tulis tajuk yang gempak sedangkan langsung tak ada kaitan dengan entri. Kalau boleh elakkan dari tajuk yang panjang berjela, cukuplah tajuk short and sweet yang dapat menarik minat pembaca. Yang paling penting tajuk dan kandungan entri tersebut perlu ada kaitan. Jangan nanti tajuknya tentang kucing tapi kandungan entri semuanya tentang makeup. Takkan kucing guna makeup lak kan…hehe

2) Main point perlu ada - perlu ada info-info yang berkaitan dengan tajuk. Jangan asyik duk ulang benda yang sama dari mula sampai akhir entri tu. Kita ambil contoh tajuk kucing tadi, cuba huraikan tentang rupa kucing, makanan kegemarannya, karakter dia dan sebagainya. Jangan dari permulaan sampai ke akhir entri tu asyik ulang kucing suka makan ikan je. Pasti pembaca akan jemu. Cerita lah kucing tue pandai Gangnam Style ke. :-)

3) Perenggan - kalau entri agak panjang, tulis dalam bentuk perenggan. Cara ini lebih mudah di baca dan mudah difahami. Jangan nanti entri yang panjang macam kacang panjang tu semuanya ditulis dalam satu perenggan, mata boleh rabun tau kalau hari-hari baca camtu. Cuba bayangkan kalau kacang panjang tu kita tak potong, masak semua panjang-panjang camtu, mau tak tercekik time makan. Lain kali surrender dah tak nak makan kacang panjang yang tak dipotong.

4) Rumusan/Kesimpulan - jangan biarkan hujung entri tergantung tanpa ada penutup pada cerita korang. Nanti pembaca dah syok baca entri korang, tapi last-last tak ada ending. Macam drama bersiri yang tiada tayangan last episod. Pembaca akan rasa mereka membuang masa je membaca entri itu.

No comments:

Post a Comment